חזון חינוכי
■ הזדמנות לחנך לאחריות סביבתית ■ הזדמנות לפתח ערכים: אחריות אישית, ערבות הדדית, קיימות, שוויון ושייכות ■ הזדמנות להטמיע מיומנויות של המאה ה־21: לימוד עצמאי, חשיבה ביקורתית, יצירתיות וויסות עצמי ■ הזדמנות לעורר סקרנות ומוטיבציה.
*ג'ינגל המיזם מושר על ידי ילדי בית ספר רוממה ניגונים.
מה כן?
(חינוך לערכי "עשה")
■ התושבים אחראים לשמור ברשותם כל פסולת שהם יצרו ולהביאה למקום שבו יש פינוי אשפה מסודר ליד בתיהם.
■ התושבים אחראים לנהל את התנהגותם בכל יציאה לרשות הרבים.
מה לא?
(חינוך לערכי "אל תעשה")
■ אין להשאיר אשפה בשום צורה ברשות הרבים.
■ לא לעודד מבצעי ניקיון של מתנדבים אכפתיים המנקים אחרי אלו שלכלכו, כדי להתמקד בשורש הבעיה.
■ לא משאירים אשפה בתוך וליד פחים ברשות הרבים, על־מנת למנוע מצב בו בעלי־חיים יפזרו את הזבל עוד לפני שהרשויות ירוקנו את הפח.
דרכי פעולה חינוכיות אפשריות להשתלבות במיזם
■ מעורבות חברתית, עריכת סרטונים, שירים, טיקטוקים, פוסטרים, סטיקרים, מצגות, הצגות, פרסומות, מסע הסברה בקהילה, כתיבת עבודות, וכל תוצר אחר להפצת המסר.
■ כתיבת עבודות חקר בנושא ניהול האשפה ברשות הרבים.
■ יוזמות מקומיות של חינוך והסברה בקהילה.
■ ארגון מיזמים ותחרויות כמו "אתגר הקרח" בכל נושא הקשור למטרות המיזם.
■ פנייה למשרד להגנת הסביבה ולרשויות המקומיות בבקשות הקשורות למיזם: דרישת אכיפה, ניקיון מפגעים, הוצאת פחים מרשות הרבים וכדומה.
■ הטמעת עקרונות של ויסות עצמי ולקיחת אחריות תוך כדי הפעילות החינוכית: תכנון, ניהול תהליך, איתור ותיקון שגיאות, ניטור והערכה.
נושא הזבל כפיילוט להטמעת של ערכים ומיומניות
הצעתנו היא לקחת את נושא הזבל כפיילוט להטמעת ערכים ומיומנויות של המאה ה-21 במערכת החינוך.
1. הטמעת עקרונות המיזם בתוכניות הלימודים של המקצועות הרלוונטיים:
■ מדעים מגן ועד י"ב.
■ מדעי הסביבה.
■ ביולוגיה.
■ גיאוגרפיה אדם וסביבה.
■ של"ח לשלב בסדנאות "נופאדם"; "אחריותנו על הארץ".
■ שעת חינוך.
■ התפתחות אישית ומעורבות חברתית.
■ חינוך חברת.
■ השכלה כללית.
2. הטמעת עקרונות המיזם בחוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא קיימות.
3. הטמעת עקרונות המיזם כדרך של שגרת חיים במערכת החינוך.
4. יצירת הזדמנויות להשפעת בתי ספר על קהילות בית הספר (הורים, שכונה, יישוב).
5. שילוב פעילות של מסגרות חינוך בלתי פורמליות במיזם.
6. ניתן להציע שהכסף שמופנה למבצעי הניקיון אשר לא מועילים ורק מחריפים את הבעיה, יופנה לטובת הפעילויות המפורטות כאן..
הצעות להטמעת תכני המיזם בטיולי בית הספר:
כתוב את הכותרת כאן
פעילויות של אשכולות הפיס
תוכניות ה"מהפחנים" ו"קרנבל המסכות"
תוכנית "המהפחנים" - תשפ"ג
תכנית "המהפחנים" היא תוכנית דגל ביוזמת והובלת מערך תפוחי ואשכולות הפיס למדעים של אגף המדעים במשרד החינוך אשר חברו למיזם "קחו איתכם את הזבל". התכנית הובלה ע"י חגית מזרחי הממונה על תפוחי ואשכולות הפיס וחני פלג הממונה על החינוך לסביבה וקיימות, אגף המדעים במשרד החינוך.במהלך השנה השתתפו כ- 550 ילדים ובני נוער בתכנית הסביבתית ובשיאה יצרו קמפיינים הסברתיים במשפחה, בבית הספר, בקהילה, ביישוב ובמדינה. קמפיינים אשר מטרתם לשנות את הגישה והתפיסה. לא עוד ניקיון אחרי מלכלכים – פשוט חינוך והסברה – לא ללכלך. עזרת מתווה חינוכי חדשני אשר מחבר מיומנויות של המאה ה-21 לאקטיביזם סביבתי איכותי במיוחד, מקדמים התלמידות והתלמידים עשיה משמעותית הנשענת על ערכי אהבת הארץ והטבע, אחריות אישית, ערבות הדדית, קיימות ושייכות.לעשייה זו חברו: מו"פ אורט ישראל והמרכז החינוכי בחיריה אשר איפשרו לתלמידים והתלמידות לחשוף את פועלם בפני נציגי האיחוד האירופי מ- 12 מדינות באירופה.
עיריות, מועצות מקומיות ואזוריות שיתפו עם הילדים פעולה ואף נעתרו לבקשותיהם: כמו ארגון מערך הפחים ופינוי הזבל. הילדים אף הכניסו לנוהל הטיולים בבית ספרם את ערך האחריות האישית של כל אחד על הזבל של עצמו.אירוע הגמר של התוכנית נערך במרכז הכנסים "וואהל" באונ' בר אילן כ"טקס האוסקר"
תוכנית "קרנבל המסכות" - תשפ"א תשפ"ב
'קחו איתכם את הזבל' לגיל הרך
האגף לחינוך לגיל הרך ומרכז דע -גן מזמינים את צוותי החינוך להצטרף ליוזמה הסביבתית הארצית
'קחו איתכם את הזבל' ולהפוך לשגרירים של שמירה על המרחב הציבורי ומרחבי הטבע.לוקחים אחריות אישית ומטמיעים את העקרון בגני הילדים: לטבע יצאתי, את הזבל שלי
לקחתי!
חדר בריחה בנושא קחו אתכם את הזבל
משחק אינטראקטיבי להקניית עקרונות המיזם – נוצר על ידי אילן קורן מארכיטקט בשמחה. ייעוץ פדגוגי – דר גולי אורטל עברי ראשת צוות החינוך של המיזם
צוות החינוך של המיזם
אם תרצו אין זו מזבלה!
לקבלת פרטים: takezevel.il@gmail.com
גולי אורטל עברי: 0523864218 guly.ivry@gmail.com